Skip to main content

Campus klAP: Kelly Casal Mosteiro

podcast campus klap ap hogeschool antwerpen toegepaste informatica it kelly casal mosteiro

Kelly Casal Mosteiro is lector en opleidingshoofd in onze IT-opleidingen. IT is haar grote passie. Al ontdekte ze die eerder onverwacht na een beredeneerde gok als 18-jarige. En hoewel ze volop haar mannetje staat, is ze als vrouw in IT voorlopig nog steeds een buitenbeentje. Daarom maakt Kelly er haar missie van om zo veel mogelijk jongeren - én liefst ook meer meisjes - warm te maken voor IT.  

“Ik dacht: Informatica? Daar ken ik nu eens écht niets van, dat ga ik doen!  

In het middelbaar heb ik economie-wiskunde gedaan. Vooral economie was echt mijn passie. Ik haalde altijd het maximum en wilde graag handelsingenieur of TEW gaan doen. Tot een leerkracht zei: ‘Jij unief? Dat ga jij nooit kunnen!’ Dat heeft me zó’n enorme afkeer gegeven dat ik niets meer met economie wilde te maken hebben.  

Als kind was het altijd al mijn droom om aan het RUCA (UAntwerpen) te studeren. Tijdens de infodag heb ik gecheckt welke opleidingen geen economie of Frans hadden. En ik dacht: ‘Informatica? Daar ken ik nu eens écht niets van. Dat ga ik doen!’ (lacht) Nadat ik mijn licentiaatsdiploma Informatica had behaald, heb ik kort in de privé gewerkt om vervolgens in het onderwijs aan de slag te gaan. Ik ben blij dat mijn IT-avontuur is aangeslagen en ik mijn passie heb gevonden, want het had natuurlijk heel anders kunnen uitdraaien.  

“Ik wist dat als ik die kans zou krijgen, dat ik die met beide handen zou grijpen  

Ik geef al meer dan 10 jaar les bij AP en ben altijd heel erg betrokken geweest in de opleiding. Ik wist dus dat als ik ooit de kans zou krijgen om opleidingshoofd te worden, dat ik die met beide handen zou grijpen. Momenteel omvat mijn opdracht 75% opleidingshoofd en 25% lector. Als lector begeleid ik vooral projecten in het tweede jaar en stages in het derde jaar. Die combi vind ik fijn, want zo heb ik sneller zicht op de perikelen waar je als student of lector tegenaan loopt. Dat is een groot voordeel. Het zorgt ervoor dat je met twee voeten op de grond blijft.  

Het persoonlijke contact met studenten is heel belangrijk. Ik pak veel problemen zelf op. Dat kan gaan van kleine dingen zoals lessen inhalen door ziekte of grotere problemen zoals financiën of moeilijke thuissituatie. Mentaal valt dat soms best zwaar, want ik kan zelf ook moeilijk dingen loslaten. Niet alleen problemen, maar ook gewone dagelijkse stress en beslommeringen. Dat heb ik nog altijd niet geleerd, maar dat komt nog wel eens. Tegen dat ik op pensioen ga is dat in orde. (lacht)    

“Als je enkel maar focust op fouten kan je niet groeien 

Jongeren zitten in een groeiproces. Als studenten starten in het eerste jaar zijn het zo echt nog groentjes: warrig haar, warrige kleren … Zo de foto’s die je niet meer wil terugzien. (lacht) Ik geniet er enorm van om studenten te zien groeien. Maar als je enkel maar focust op fouten en negatieve feedback geeft, hou je die leercurve tegen. Het is dus belangrijk om altijd constructief te zijn. Zorgen dat je jongeren hun passie niet ontneemt, want daar is niemand mee gewonnen. Dat heb ik zelf ook ervaren. Ik probeer studenten en jongeren echt goesting te geven voor waar ze mee bezig zijn. Dat vind ik erg belangrijk.  

De afgelopen 2 jaar hebben we vanuit AP de Vlaamse Programmeerwedstrijd mogen organiseren en dat vind ik echt superleuk om te doen. Het is fijn om te zien hoe gepassioneerd jongeren zijn en hoe je daar als hogeschool ook maatschappelijk een stukje in kan faciliteren. Dat concept zou ik in de toekomst heel graag vertalen naar een jonger publiek en liefst zelfs specifiek naar meisjes.  

“Je wordt minder aanzien als de nerd met de geplakte bril  

Ik merk wel dat als je zegt ‘Ik doe iets in IT’, dat mensen zeggen ‘Oh tof’. Je wordt minder aanzien als de nerd met de geplakte bril (lacht).  Maar in vergelijk met bijvoorbeeld Spanje of India zijn er in België wel opvallend minder vrouwen actief in IT. Ook onze IT-opleidingen tellen momenteel nog steeds minder dan 10% meisjes, terwijl ze het uiteraard even goed doen.  

Als we meer jongeren - en specifiek meisjes - willen warm maken voor IT, moeten we sowieso veel vroeger beginnen: al vanaf de lagere school. Er wordt in het basisonderwijs heel weinig gedaan rond IT, dat merk ik ook bij mijn eigen kinderen. Veel jongens hebben sowieso al wat meer affiniteit met IT door o.a. gamen, maar zeker meisjes worden hierin minder gestimuleerd. Gelukkig bestaan er heel wat (vrijwillige) initiatieven die hier verandering in proberen te brengen. Gewoon tonen: ja dat is plezant en ja jij kan dat ook. 

Ik heb ook het gevoel dat veel mensen schrik hebben van de eenzame job voor de computer, maar dat is echt niet meer van deze tijd. Je moet niet in je eentje in een donkere kelder zitten. (lacht) Je kan met IT ontzettend veel kanten uit kan: je kan de hardware induiken en bijvoorbeeld sensoren en slimme apparaten ontwerpen, maar je kan ook niet-technisch met IT bezig zijn. Bij AP hebben we recent een samenwerking opgestart tussen Toegepaste Informatica en Elektronica-ICT. Zo hebben we 4 trajecten uitgewerkt waarmee we heel flexibel kunnen inspelen op de noden en veranderingen binnen IT. Het spectrum van IT is zo breed dat we allerlei expertises nodig hebben. Er is dus voor ieder wat wils. 

ZIN IN MEER CAMPUS KLAP? 

Ontdek onze andere podcast gasten of beluister deze en andere afleveringen via Apple Podcasts - Google Podcasts - Spotify - YouTube

 

 

Gerelateerde artikels