Lectoren
Voor de lessen en begeleiding staat een interdisciplinair team van ervaren lectoren klaar dat eerder al de succesvolle en internationaal gesmaakte Summer School “Storytelling in VR” organiseerde (i.s.m. Universiteit Antwerpen):
Jeroen Cluckers is mediakunstenaar en creëert immersieve tijdslandschappen die de grenzen bevragen tussen analoog en digitaal, reëel en virtueel, materieel en immaterieel. Zijn werk werd in meer dan 40 landen tentoongesteld op festivals, musea en galerijen, zoals Ars Electronica, ZKM, The Hermitage Museum, Athens Digital Ars Festival, ISEA en Pukkelpop. Hij werkt als lector video voor Grafische & Digitale Media, en als onderzoeker voor het Immersive Lab en MAXlab binnen de projecten Show & Tell: Immersive Storytelling (PWO, 2017-2019), AI-Driven Design (PWO, 2020-2022), Merging Realities (PWO, 2020-2024), Form a Line into a Circle (PWO, 2020-2022), The Desert of The Real (PWO, 2022-2024). Daarnaast geeft hij ook coaching voor studentenprojecten Immersive Lab: het keuzevak Immersive Storytelling, Summer School en Postgraduaat. Jeroen heeft scenariosteun (VAF) ontvangen voor de uitwerking van een virtuele performance. 'The Desert of The Real’ is een multisensoriële virtuele ervaring die de grenzen aftast tussen VR en liveperformance, installatiekunst en cinema, en zich beweegt tussen de spanningsvelden analoog en digitaal, materieel en immaterieel, reëel en virtueel.
Wes Nijssen is Graphic Designer (LUCA School of Arts, Genk), specialisatie graphic design & 3D animation. Hij ging van start als Motion Designer & Animation bij Design is Dead. In 2014 richtte hij de polygrafische studio Visual Assault op. Momenteel werkt Wes als lesgever 3D animatie voor Grafische & Digitale Media en het Immersive Lab (AP). Commercieel als artistiek werk voor klanten als Panasonic, Toyota, Bekaert, Nokia, OFFF-design festival, pukkelpop, rock werchter...Hij werkt voor 3D/VR-projecten, zoals gebarentaal in 3D, Merging Realities. Recent werkte hij aan projecten met 3D scanning en motion capturing, zo bracht hij de 3D scan van Lieven Scheire (Atlas TV, 2021) en Guy Cassiers (Het Toneelhuis, 2022) tot leven voor de Metaverse.
Lowie Spriet is afgestudeerd als Elektronica-ICT (AP Hogeschool) en geeft programmeerlessen bij CodeFever. Hij werkt als onderzoeker (3D Unity-developer) voor het Immersive Lab en ontwikkelt innovatieve oplossingen en trainingen voor Virtual, Augmented & Mixed Reality. Hij werkte aan diverse XR-projecten: o.a. The Tower of Babel i.s.m. Maud Vanhauwaert (Wintervuur Festival, 2019), AI-gedreven VR-training (Tetra, 2021-2022), AI-Driven Design (PWO, 2021-2022), Virtual Relief (PWO, 2019-2023) en Merging Realities (PWO, 2020-2024). Hij geeft al enkele jaren Unity-coaching voor studentenprojecten Immersive Lab: Summer School en Postgraduaat.
Ben Van den Broeck is afgestudeerd als IT’er en maakt al bijna 10 jaar interactieve projecten i.s.m. een kunstenaarscollectief. Hij heeft jarenlange expertise met immersieve projecten via Unreal Engine, 3D scanning (personen en gebouwen), motion capturing, greenkey in combinatie met bullet time slow motion rig. Zo werkte hij mee aan o.a. Confetti Piece (2018), Noord-Zuid (2018), Olympia (2016-heden), The Close (2021). Hij werkt sinds 2022 als onderzoeker voor het Immersive Lab.
Yasmine Wauthier heeft het postgraduaat Immersive Storytelling gevolgd. Ze is stafmedewerker kwaliteitsmonitoring van de graduaatsopleidingen voor de dienst Kwaliteit, Planning en Organisatie (KPO) en sinds 2021 ook onderzoeker voor het Immersive Lab. Daar werkt ze als pedagogisch expert voor het Tetra-project AI-gedreven VR-training (2021-2022) en alle opleidingen van het Immersive Lab, inclusief het Postgraduaat "Immersive Storytelling in VR". Ze heeft zelf dit postgraduaat met succes behaald (2020-21).
Dr. Silvia Van Aken behaalde haar doctoraat over “The labyrinth of the mind. Een narratieve-stilistische analyse van Jaco Van Dormaels ‘mindfilms’” (KU Leuven). In 2007 is ze begonnen als docent interaction design onderzoeksmethoden (LUCA School of Arts Genk). Ze begeleidde innovatieve studentenprojecten in 360°-video, Google Glass, VR en interactieve verhalen. Ze specialiseerde zich in storytelling technieken en gebruikersbeleving binnen visuele media. Momenteel is Silvia onderzoekscoördinator Immersive Lab (AP Hogeschool) en betrokken bij diverse VR-projecten: Show & Tell! Immersive Storytelling, Virtual Relief, Merging Realities: VR/AR as persuasive tools, AI-gedreven VR-training. Ze geeft gastlessen voor Summer School, Postgraduaat, enz.
Gastsprekers
Daarnaast krijg je gastlessen/praktijkcases van ervaren experten uit de Belgische en internationale VR-sector. Een greep uit de lijst gastsprekers van vorige edities:
- Kristof Timmerman en Ine Vanoeveren (MAXlab, Academie AP)
- Pieter Vanleugenhaeghe (Yondr/VRTL Academy)
- Joris De Lamper (In the pocket)
- Eric Joris (CREW)
- Paolo Favero (Universiteit Antwerpen)
- Hans Vandamme (AlfaVision)
- Eric Joris (CREW)
- Thomas Maddens & Lucas Dewulf (A Mad Production)
- Pablo Mahave (Immersive Journalism)
- Ricardo Laganaro (Arvore)
- Anne Marleen Olthof (Hogeschool van Amsterdam)
- Wim Wouters & Yasmin Van de Werf (Poppins & Wayne)
- Tim Bishop (Spatial Sound artist)
- Julia Bruton (Sinnema)
- Liz Rosenthal (Power to the Pixel, VR Curator Film Festival Venice VR)
- Leen Segers (XR4ALL, Women in Immersive Tech)
- An Oost (Cassette for timescapes)
- Azam Masoumzadeh (Visual artist)
Reacties op Summer School “Storytelling in VR”
Reacties op de internationaal gewaardeerde “Summer School” die het Immersive Lab in 2019 organiseerde met hetzelfde lectorenteam en eenzelfde interdisciplinaire aanpak:
- "Really enjoyed my time in Antwerp, really enjoyed the summer school, facilities were really good."
- "Super interesting talks, well organised. Happy to have been part of this!"
- "I had a great learning experience and met very talented and interesting people to broaden the network. Thanks again!"
- "I would recommend the summer school to anyone interested in creating VR. Thank you for everything."