Immersive Storytelling in Virtual Reality | AP Hogeschool Skip to main content

Immersive Storytelling in Virtual Reality

  • Avondtraject (+4 zaterdagen en 5 dagsessies in productieweek)

    Troeven

    Innovatief en toekomstgericht

    Dit postgraduaat focust op nieuwe en innovatieve technieken, die de wereld van storytelling combineren met de nieuwste technologische snufjes rond 360°-video en virtual reality. Dit medium geeft verhaalvertellers de mogelijkheid om hun kijkers helemaal onder te dompelen in het verhaal. Je krijgt een introductie tot 360° video-opnames en montage tijdens hands-on workshops, alsook een introductie tot Unity (3D tool), zodat je de mogelijkheden kent van interactieve VR en AR. Daarnaast maak je kennis met de laatste technologische trends in de wereld van immersieve media. 

    Interdisciplinair

    Voor deze opleiding is geen technische voorkennis vereist. We streven naar een mix van communicatieve, creatieve, technische en artistieke profielen om samen te werken in interdisciplinaire teams, zodat synergieën ontstaan tussen deelnemers met een technische en een creatieve achtergrond. Op deze manier werken we volgens een interdisciplinaire workflow die jou klaarstoomt voor het werkveld.  

    Fictie en non-fictie

    Dit postgraduaat focust niet op één specifiek genre. We reiken je zowel kennis als praktische vaardigheden aan, waardoor je elk type verhaal op een toegepaste manier kan vertellen. Meer bepaald immersive journalism (reportages, documentaires en content marketing), immersive branding (marketing en advertising), en immersive culture (musea, film, dans, theater en beeldende kunsten).  

    Praktisch en hands-on

    In dit postgraduaat krijg je niet enkel de theoretische en technische bagage om een immersive story in 360°-video of virtual reality te realiseren, je gaat er ook effectief zelf mee aan de slag. Als student zal je in een interdisciplinair team een eigen productie (360°-video of VR-prototype) van begin tot einde uitwerken als eindwerk. We begeleiden je hierin met ervaren lesgevers.

    Programma

    De opleiding bestaat uit 4 modules, goed voor in totaal 141 uur. De volledige opleiding loopt van oktober tot en met maart, waarin je wekelijks één lesavond van 3 uur hebt (op woensdag van 18 tot 21 uur). Daarnaast zijn er 4 zaterdagen voorzien in november en december, én organiseren we 5 productiedagen tijdens de krokusvakantie (15 tot 19 februari 2021).

    • Het programma start met een algemene inleiding tot immersive storytelling in 360° video, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR) en Mixed Reality (MR). Via best practices leer je hoe je dankzij storytelling in VR een hogere graad van immersie (onderdompeling) kan bereiken dan via klassieke storytelling. Gastsprekers delen hun inzichten en praktijkcases. Er staat ook een bedrijfsbezoek op de agenda.
    • Vervolgens verdiepen we ons in narratieve technieken die specifiek zijn voor immersive storytelling. Deze technieken uit VR games en cinematic VR worden geïllustreerd met voorbeelden.
    • Daarnaast komt de workflow van een VR-project aan bod en leer je technische en productievaardigheden aan. Initiaties in Unity (3D tool voor VR-productie), 360° video-opnames en -montage en spatial audio zorgen ervoor dat je de technische mogelijkheden leert inschatten.
    • Als afsluiting van de studie maken studenten een eigen VR-prototype. Dit eindwerk ontwikkel je in een interdisciplinair team, onder begeleiding van ervaren docenten uit diverse disciplines (o.a. animatie, games, design, storytelling).

    Modules

    De lessen worden aangeboden in het Nederlands en bevatten 4 modules.  

    1. Inleiding tot immersive storytelling 

    • Inleiding in Immersive Storytelling: 360°-video, Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), Mixed Reality (MR)  
    • Het "XR" landschap: 360°-video, AR, VR, MR 
    • Wat is "Immersie"? Hoe creëer je het?  
    • Immersive Storytelling in Marketing & Advertising 
    • Immersive Storytelling in Journalism & Content Marketing  
    • Immersive Storytelling for Arts & Musea 

    2. Narratieve technieken 

    • Nieuwe narratieve technieken: VR games en cinematic VR 
    • Workflow van 360°- en VR-prototype 
    • 360°-video: opnames met 360°-camera 
    • 360°-video: montage en storytelling/vertelritme 
    • Introductie tot Unity (3D game tool voor VR-productie) 
    • Bezoek 360°-bedrijf 

    3. Technische en productievaardigheden 

    Concept van een 360°- of VR-prototype:  

    • Personageontwikkeling, positie van de gebruiker, moodboard, omgeving 
    • Storyboard, flow (lineair versus non-lineair) 
    • Spatial design, interactie, (spatial) audio, productieschema 
    • Location hunting, testopnames 
    • Presentatie van concept van je 360°- of VR-productie (VR-productie is haalbaar mits voorkennis van Unity aanwezig is binnen het team)  
    • Bezoek VR/AR-bedrijf 

    4. Productie van 360°- of VR-prototypes 

    • Preproductie: projectbriefing, brainstorming, storyboard, screenwriting
    • Productie: 5 volledige productiedagen (krokusvakantie), in interdisciplinair team 
    • Postproductie: montage, overgangen, effecten, interactie, navigatie, typografie
    • Testing: Opzetten, uitvoeren en interpreteren van gebruikerstesten 
    • Distributie van 360°/VR-projecten 
    • Financiering van 360°/VR-projecten 
    • Presentatie van jouw 360°/VR-productie aan een groot publiek 

    Na je opleiding

    Meteen aan de slag

    Wanneer je het postgraduaat tot een goed einde brengt, ontvang je een getuigschrift als aanvulling op je cv. Een getuigschrift is niet hetzelfde als een diploma, maar is wel erkend en ondertekend door de hogeschool.

    De jobs voor een immersive storyteller situeren zich op verschillende plekken in de media-, marketing-, advertising- en communicatiewereld. Daarnaast kan je aan slag in mediabedrijven, communicatiebureaus, productiehuizen, advertising-, sociale media-, content marketing-, en digitale agentschappen of intern bij bedrijven en organisaties.

    Virtual Reality vindt ook zijn weg in de brede culturele sector. Via VR kan je verhalen via nieuwe virtuele platformen tot bij jouw doelpubliek brengen. Denk hierbij aan theater, dans en muziek, maar ook musea. Met VR kan je schilderijen of beelden tot leven wekken. Tijdens het postgraduaat leer je hoe je een nieuw publiek kan bereiken via VR en AR.

    Lectoren

    Lectoren

    Voor de lessen en begeleiding staat een interdisciplinair team van ervaren lectoren klaar dat eerder al de succesvolle en internationaal gesmaakte Summer School “Storytelling in VR” organiseerde (i.s.m. Universiteit Antwerpen):

    Dr. Silvia Van Aken behaalde haar doctoraat over “The labyrinth of the mind. Een narratieve-stilistische analyse van Jaco Van Dormaels ‘mindfilms’” (KU Leuven). Ze heeft jarenlange projectervaring opgedaan in de brede communicatie- en journalistieke sector. In 2007 is ze begonnen als docent interaction design onderzoek (LUCA School of Arts Genk). Ze begeleidde innovatieve studentenprojecten in 360°-video, Google Glass en VR-toepassingen en interactieve verhalen/documentaires/installaties. Ze specialiseerde zich in audiovisuele en narratieve technieken en gebruikersbeleving en gaf hierover lezingen op nationale en internationale wetenschappelijke congressen. Sinds 2016 werkt ze als onderzoeker voor Grafische & Digitale Media en het Immersive Lab (AP Hogeschool). Silvia is betrokken bij diverse VR-projecten: Show & Tell! Immersive Storytelling, Virtual Relief, VR Safety Training, Merging Realities: VR/AR as persuasive tools.

    Kristof Timmerman studeerde Productontwikkeling en Theaterwetenschap (Universiteit Antwerpen) en heeft uitgebreide ervaring met onder andere performances en (VR-)installaties opgedaan bij het innovatief theatergezelschap CREW. Hij is voorzitter van MAXlab (onderzoeksplatform rond interactie tussen kunst en digitale technologie van de Koninklijke Academie), coördinator Blikopener (Immersive Lab) en onderzoeker bij diverse VR-projecten: Show & Tell, Virtual Relief, Merging Realities.

    Wes Nijssen is afgestudeerd als Graphic Designer (LUCA School of Arts, Genk), specialisatie 3D animation. Hij ging van start als Motion Designer & Animation bij Design is Dead. In 2014 richtte hij de polygrafische studio Visual Assault op. Momenteel werkt Wes als lesgever 3D animatie en onderzoeker voor de Academie en Grafische & Digitale Media (AP). Hij werkt voor 3D/VR-projecten, zoals gebarentaal in 3D, Merging Realities.

    Wim Wouters is een game developer met jarenlange ervaring in de Belgische gamesector. In 2002 richtte hij met twee partners de Belgische 3D gamestudio GriN op, die talloze spelletjesapplicaties (o.a. voor reclamebureaus, Studio Brussel), educatieve 3D-games, 3D-trainingsimulators (o.a. Toyota, EBEMA, ForkLift Simulators, Diving Simulator) en de platformgame Woolfe (2015) ontwikkelde. In 2016 richtte hij het creatief bureau Poppins & Wayne op, dat de prestigieuze designprijs Henry Van de Velde Awards (2019) ontving voor PeaceCraft (2017), een interactief verhaal over Syrische vluchtelingen. Verder ontwikkelde hij ook een Digital Twin voor de Haven van Antwerpen en realiseerde een 3D-demo ervan in de drijvende dome tijdens SuperNova (2018). 

    Verder krijg je technische ondersteuning door ICT-studenten (met Unity-ervaring) en lessen van andere onderzoekers van de AP Hogeschool die hun kennis met jou delen (o.a. typografie in VR).

    Gastsprekers

    Daarnaast krijg je gastlessen/praktijkcases van ervaren experten uit de Belgische en internationale VR-sector. Een greep uit de lijst gastsprekers:

    • Pieter Vanleugenhaeghe (Yondr/VRTL Academy)
    • Joris De Lamper (In the pocket)
    • Els De Rooy (AlfaVision)
    • Eric Joris (CREW)
    • Steven Malliet (Universiteit Antwerpen/LUCA School of Arts)
    • Paolo Favero (Universiteit Antwerpen)

    Reacties op Summer School “Storytelling in VR”

    Reacties op de internationaal gewaardeerde “Summer School” die het Immersive Lab in 2019 organiseerde met hetzelfde lectorenteam en eenzelfde interdisciplinaire aanpak:

    • "Really enjoyed my time in Antwerp, really enjoyed the summer school, facilities were really good."
    • "Super interesting talks, well organised. Happy to have been part of this!"
    • "I had a great learning experience and met very talented and interesting people to broaden the network. Thanks again!"
    • "I would recommend the summer school to anyone interested in creating VR. Thank you for everything."

    Praktische informatie

    Hoe kan ik inschrijven?

    Door onze manier van werken in interdisciplinaire teams is het aantal plaatsen beperkt, dus overtuig ons dat je gepassioneerd bent om immersive storyteller te worden. Mail ons voor 27 september jouw cv en motivatiebrief (of video) naar immersivelab@ap.be. We contacteren jou zo snel mogelijk of je toegelaten bent en sturen informatie over de inschrijvingsprocedure. Zodra er 15 geschikte kandidaten toegelaten zijn tot het postgraduaat, sluiten we de inschrijvingen af. Wees er dus snel bij.  

    Hoeveel studiepunten?

    Het postgraduaat Immersive Storytelling in Virtual Reality bestaat uit een totaal van 20 studiepunten. Je kan dit programma nog aanvullen met keuzevakken of stages bij opleidingen van AP Hogeschool (minstens 7 studiepunten) om recht te hebben op kinderbijslag.

    Waar volg ik de lessen?

    De avondlessen (week 1 tot en met 6) gaan door op Campus Meistraat, vlot bereikbaar met het openbaar vervoer. Vanaf week 6 kunnen we terecht in het Immersive Lab: Campus Spoor Noord – Ellermanstraat 33, Antwerpen. Deze campus is voorzien van gratis fietsenstalling en ondergrondse parking.

    Wanneer heb ik les?

    Je zal één avond per week les volgen. Daarnaast verwachten we je ook op 4 zaterdagen in november en december, en op 5 productiedagen tijdens de krokusvakantie (15-19 februari 2021).

    De les- en coachingmomenten zijn:

    • Woensdagavond (van 7 oktober tot en met 31 maart, behalve in kerstvakantie, en op 21 april) van 18u tot 21u
    • Zaterdag 14/11, 21/11, 12/12 en 19/12 van 9u tot 17u
    • Productieweek van 15/02 tot en met 19/02 van 9u tot 17u
    • Bedrijfsbezoeken op 12/11 en 28/01

    Wat is de kostprijs?

    • De kostprijs voor het postgraduaat Immersive Storytelling in VR bedraagt 2.950 euro. De factuur kan betaald worden door jezelf of je werkgever.
      Deze prijs is inclusief btw, drank, broodjes, lunches bij elke les en gebruik van het state-of-the-art materiaal van het Immersive Lab (computers met specifieke software, 360°-camera's, speldmicrofoons, VR-brillen) dat nodig is voor 360°- en VR-productie en testing.
    • Het Immersive Lab (Campus Spoor Noord) is uitgerust met de laatste VR/AR-technologieën (zoals hand trackers, motion caption suits, haptic suits, Hololens) en kreeg voor de inrichting een financiële injectie van 452.000 euro.  
    • De opleiding is erkend binnen de KMO-portefeuille (885 euro korting voor kleine ondernemingen en 590 euro voor middelgrote ondernemingen) en het Vlaams Opleidingsverlof.

    Corona proof?

    Op alle campussen worden de veiligheidsmaatregelen gevolgd rond COVID-19. De lessen en workshops vinden ‘s avonds en op 4 zaterdagen en op 5 vakantiedagen plaats op de campussen van de AP Hogeschool. Op deze momenten is er contactluw onderwijs. Verder wordt het Immersive Lab volledig corona proof gemaakt tegen oktober, zodat de productieweek in een veilige omgeving kan verlopen. 

    Bij een mogelijke lockdown gaan de lessen gewoon door. Er is een concreet alternatief voorzien dat de kwaliteit van de opleiding vrijwaart. De productieweek wordt indien nodig uitgesteld tot de paasvakantie. De andere lessen zullen (tijdelijk) online aangeboden worden via webinars of natuurlijk, in virtual reality.

    Nog vragen?

    Voor verdere vragen over het Postgraduaat kan je terecht bij de onderzoekers van het Immersive Lab (AP Hogeschool): immersivelab@ap.be We beantwoorden je mail zo snel mogelijk.  

Opleidingen die ook interessant voor je kunnen zijn