Skip to main content

Content Marketing

Type

Postgraduaat

Duur

1 Jaar

  • Avondtraject

Het postgraduaat Content Marketing van AP - eerder gekend onder de naam Content Rules?! - is een brede basisopleiding waar je een theoretische basis meekrijgt in verschillende subdomeinen: marketing, branding, advertising en brand journalism. Tijdens de opleiding werk je - samen met topprofessionals uit de wereld van advertising, marketing, media en communicatie - aan jouw strategische en creatieve vaardigheden.

contentrules.jpgIets voor jou?

Een postgraduaatopleiding kan je volgen nadat je een bachelor- of masterdiploma hebt behaald. Je verdiept je in een bepaald aspect en je verbreedt de competenties uit je vorige opleiding. Deze opleiding is ideaal als je: 

  • op zoek bent naar een nieuwe uitdaging en je wil je kennisveld verder uitbreiden met een opleiding die ook tot een getuigschrift leidt.
  • een strategisch, analytisch en creatief vermogen hebt.
  • kennis hebt van traditionele en digitale media.
  • een teamplayer bent.
  • stressbestendig bent en goed overweg kan met deadlines.
  • een hands-on mentaliteit en een commerciële mindset hebt.
  • geïnteresseerd bent in content en hoe je een verhaal kan vertellen.

Wat leer je?

Tijdens de opleiding maak je kennis met verschillende domeinen en leer je heel wat skills: strategisch inzicht in merken, conceptueel denken, contentcreatie, journalistiek, marketing- en salesinzichten en accountmanagement.

Je leert analytische en praktische vaardigheden die nodig zijn in het werkveld en om uit te blinken in het domein van content marketing. De spanningsvelden tussen journalistiek, communicatie en marketing worden besproken. Nieuwe communicatiedisciplines zoals content marketing, native advertising, merk content, influencer content, sociale content, digitale content en content advertising worden op een kritische academische manier besproken en geanalyseerd. Door contacten met studenten en docenten tijdens en tussen de cursussen breid je je netwerk uit. 

Wie word je?

Een content marketeer die aan de slag kan op verschillende plekken in de media, marketing-, advertising- en communicatiewereld. Wanneer je het postgraduaat tot een goed einde brengt, ontvang je een getuigschrift als aanvulling op je cv. Een getuigschrift is niet hetzelfde als een diploma, maar is wel erkend en ondertekend door de hogeschool. 

Troeven

Hot topic

Content marketing is een snelgroeiende marketing- en communicatiediscipline die zich situeert op het raakvlak tussen marketing, media & PR. Centraal bij content marketing staat de creatie van waardevolle, relevante content, die strategisch wordt ingezet om een publiek op te bouwen en aan zich te binden. Content marketing wordt steeds meer gebruikt door bedrijven en organisaties om hun marketing-, sales- of communicatiedoelstellingen te realiseren.

Meerwaarde

Een postgraduaatsopleiding en het bijhorende getuigschrift leveren je een meerwaarde op de arbeidsmarkt en vergroten je kansen op een job in de sector. Door contacten met studenten en docenten tijdens en tussen de cursussen breid je je netwerk uit.

Werkveld

De opleiding legt een sterke focus op het werkveld van Content Marketing. De kennis en vaardigheden die je opdoet, zullen onmiddellijk bruikbaar zijn in de werkomgeving. Er zijn contactmomenten met verschillende experts uit het werkveld.

Programma

De opleiding bestaat uit 6 modules. De volledige opleiding loopt van oktober tot en met juni met wekelijks één lesavond van 3 uur én per module een workshop van één dag (in het weekend). Indien je kiest voor de Extended versie loop je 6 weken stage, gespreid over de lesperiode. De exacte stagedata zijn te bepalen in onderling overleg met de stageplaats en de hogeschool.

Zonder stage

Het postgraduaat bestaat uit 6 modules met een totaal van 20 studiepunten. De modules worden opgebouwd rond presentaties, lectures, workshops, cases en leesopdrachten. Je krijgt les van vakspecialisten uit binnen- en buitenland, die zich al meerdere jaren verdiepen in het onderwerp content marketing. Je bespreekt interessante cases en je verdiept je in extra communicatieskills aan de hand van praktijkgerichte opdrachten. Je neemt deel aan brainstormsessies en voert discussies. Voor je eindevaluatie werk je een concrete case uit en presenteer je je portfolio aan een vakjury.

Deze versie is ideaal als je

  • al enkele jaren werkzaam bent in een van de volgende sectoren: communicatie, journalistiek, marketing, advertising, grafische vormgeving of digitale media.
  • beschikt over een bachelor- of masterdiploma uit een van de bovenstaande sectoren.
  • een ondernemer, zaakvoerder of managing partner van een eigen business, webshop of kmo bent.

Extended - met stage

Indien je kiest voor de Extended versie van het postgraduaat, dan bestaat de opleiding uit 30 studiepunten. Je volgt hetzelfde programma van 20 studiepunten met als extra een stage van 10 studiepunten. Je loopt stage als content marketeer bij een content marketing agency of organisatie die inzet op content marketing. De stageperiode kan flexibel worden ingevuld. In samenspraak met je stageplaats beslis je op welke dagen je stage loopt. Deze stage verhoogt aanzienlijk je kansen op de arbeidsmarkt. Een geweldige kans voor pas afgestudeerden!

Deze versie is ideaal als je

  • net afgestudeerd bent in een van de volgende opleidingen: Communicatiemanagement, Communicatiewetenschappen, Journalistiek,  Marketing, Grafische Vormgeving of Digitale Media.
  • een bachelor- of masterdiploma hebt uit een andere sector, maar een grote passie voor marketing en communicatie.
  • een young professional bent met beperkte werkervaring in agencies en je wil je bijscholen op vlak van content marketing.

Modules

Lesdata

MODULE 1    
  27/9 Kick off docenten & studenten
  4/10 1. marketing drivers + cases
  11/10 2. buyers personas / customer journeys + cases
  18/10 3. Inleiding content marketing
  25/10 4. strategic models + cases
  8/11 5. agency session: account basics / roles
  19/11 Day session: strategy practice
     
MODULE 2    
  15/11 1. wat is content? News content-editorial content-branded content
  22/11 2. storytelling
  29/11 3. copywriting
  6/12 4. content formats
  13/12 5. agency sessions : creativiteit
  17/12 Day-session : storytelling & storytooling
     
MODULE 3   VISUAL CONTENT
  10/1 1. Channels  & dragers
  17/1 2. Branding- brand guide - editorial style guide
  24/1 3. Datavisualisatie
  31/1 4. video basics
  7/2 5. agency session:production basics
  14/2 agency session
  18/2 Day-session: visual content - visual tooling
     
MODULE 4   DIGITAL & SOCIAL
  28/2 1. digital als sluitstuk van je CM-strategie
  7/3 2. digital formats & digital storytelling
  14/3 3. social media for content marketing (1)
  21/3 4. social media for content marketing (2)
  28/3 5.agency session: 360 ° media
  1/4 Day session Instagram - Pinterest
     
MODULE  5    
  18/4 1. Metrics
  25/4 2. content distributie - PESO-planning
  2/5 3. native content
  9/5 4. agency-sessie: content governance 
  16/5 5. Real life cases: één jaar later
  20/5 Day-session workshop portfolio presentation
  23/5 Sustainable Stories: cases

Lectoren

Frederik Picard

“Een uitdagende marketingstrateeg.” Zo wordt Frederik vaak beschreven. Frederik combineert theorie met praktijk. Hij is deeltijds marketinglector aan de AP Hogeschool Antwerpen en doceert de vakken kwalitatief en kwantitatief marktonderzoek en content marketing. Daarnaast runt hij marketing- en communicatiebureau Reputations, dat gespecialiseerd is in het reputatiemanagement van tal van nationale en internationale klanten. Frederik vertrekt altijd vanuit een sterk onderbouwd strategisch kader. Binnen het postgraduaat neemt hij ook die rol op: hoe kan content marketing op een degelijke manier verankerd worden in een bedrijf of organisatie?

Chris Van Gils

“Content Rules, but what are the rules?”, dat is een vraag die Chris bezighoudt. Als lector content marketing bij AP Hogeschool Antwerpen, als content architect bij ContentMoon, haar eigen content marketing studio en als curator van het congres, de posthogeschoolopleiding en het postgraduaat Content Marketing van AP.

Hoe kan content een publiek opbouwen, boeien en verbinden, zowel in media als in professionele of overheidscontext? Kunnen ook merken,bedrijven en overheden publisher worden? En wat zijn dan de regels? Hoe maak je het verschil met content? En hoe ontwikkel je een content marketing architectuur voor een merk? Ook voor het postgraduaat neemt Chris de rol van architect & curator op: met veel deskundigheid, ervaring en creativiteit ontwikkelt ze samen met het werkveld en collega’s van AP een programma dat een all-in ticket geeft in de wereld van content marketing.

Frederik Marain

Frederik Marain is een koele minnaar van Content Marketing. Enerzijds gelooft hij in de kracht van goed vertelde verhalen. Anderzijds blijft hij twijfelen aan de vastberadenheid en de volharding van de marketing- en reclamewereld om er dan ook voluit voor te gaan.

Frederik werkte van 1988 tot 1996 als journalist op de redactie Economie van De Standaard. In 1996 nam hij afscheid van het papier om Planet Internet België op te starten, waar hij hoofdredacteur en Directeur Media was. Sinds 2002 helpt hij bedrijven pragmatische digitale strategieën te ontwikkelen. Hij doceert onder meer Digitale Media, Research en Geavanceerde Journalistieke Technieken aan AP Hogeschool en de VUB. Op AP Hogeschool maakt hij deel uit van de interdisciplinaire onderzoeksgroep Show&Tell, die onderzoekt hoe immersieve technologieën zoals 360° video en Virtual Reality toegevoegde waarde kunnen leveren voor journalistieke verhalen, andere non-fictie en fictie.

Gastlectoren

De hoofdlectoren worden bijgestaan door vakspecialisten die gastcolleges geven over hun specifieke domein. Dit jaar kunnen we onder andere rekenen op volgende gastlectoren:

  • Bart Lombaerts
  • Carolien Vader
  • Aart Lensink
  • Tom Rumes
  • Thomas Roelens
  • Jan Keersmaekers
  • Kenneth Dée
  • Tom Muyllaert
  • Peter Perceval
  • Catherine Ongenae
  • Mike Beyers
  • Axelle Vanquaillie
  • Simone Krouwer
  • Kimley Briesen
  • Kim Verhaegen

Partners

Het postgraduaat wordt georganiseerd in samenwerking met vakvereniging CUSTO en vakvereniging ACC. Zij staan onze opleiding bij met hun kennis en onderbouwen het postgraduaat mee inhoudelijk. Ze staan daarnaast ook in voor de gastsessies ter plaatse bij een reeks vooraanstaande content marketing agencies. Dit jaar zijn we (virtueel) te gast bij:

  • The Fat Lady
  • Propaganda
  • Hotel Hungaria
  • Be Content
  • Cypres
  • Head Office

FAQ

Hoe kan ik inschrijven?

Zin gekregen? Stuur ons dan snel jouw motivatie via info@contentrules.be en we kijken of het klikt. We stellen graag een groep samen met diverse professionals zodat je ook van hen kan leren.

Zodra er 35 geschikte kandidaten toegelaten zijn tot het postgraduaat, sluiten we de inschrijvingen af. Wees er dus snel bij, afgelopen academiejaar waren er meer gegadigden dan plaatsen.

Hoe word ik geëvalueerd?

Het postgraduaat werkt op basis van permanente evaluatie. Je wordt geëvalueerd op de uitwerking van cases en de presentatie van een eindportfolio voor een vakjury (en je stage).

Hoeveel studiepunten?

Het postgraduaat Content Marketing bestaat uit een totaal van 20 studiepunten. Volg je de Extended versie dan telt het traject 30 studiepunten, inclusief een stage van 10 studiepunten.

Waar volg in de lessen?

AP Hogeschool heeft in totaal 9 campussen. De lessen van het postgraduaat vinden plaats op campus Meistraat in het centrum van de stad, op twee minuten van de Meir en wandelafstand van het station.

Kostprijs

  • De kostprijs voor het postgraduaat Content Marketing bedraagt 3000 euro.
  • Het postgraduaat Content Marketing Extended, inclusief stage, kost 3.800 euro.
  • De prijs is inclusief broodjes en drank, aangezien de lessen ’s avonds doorgaan.
  • De opleiding is erkend binnen de KMO-portefeuille.

Meer weten over het thema "Opnieuw studeren"?

Ben je op zoek naar meer info over opnieuw studeren, studeren en werken combineren, of de flexibele trajecten van AP? Neem dan een kijkje op onze webpagina of download de brochure.

Na je opleiding

Meteen aan de slag

Wanneer je het postgraduaat tot een goed einde brengt, ontvang je een getuigschrift als aanvulling op je cv. Een getuigschrift is niet hetzelfde als een diploma, maar is wel erkend en ondertekend door de hogeschool. 

De jobs voor content marketeers situeren zich op verschillende plekken in de media, marketing, advertising & communicatiewereld. Content marketeers worden tewerkgesteld in mediabedrijven, communicatiebureaus, productiehuizen, mediacentrales, advertising agentschappen, sociale media agentschappen, digitale agentschappen en content marketing agentschappen of intern bij bedrijven en organisaties. Professionals in content marketing hebben meestal een marketing- en communicatieachtergrond of hebben een journalistiek diploma.

Deze opleidingen kunnen ook interessant voor je zijn